Utvikling av fartøy

Siden 1972 har Remøy Management utviklet en rekke innovative fartøysløsninger for å sikre konkurransekraft i langtidskontrakter og møte spesifikke operasjonelle krav. Dette har vi oppnådd gjennom målrettet videreutvikling av eksisterende og nye skipsdesign, samt ved å implementere tekniske løsninger som gir økt ytelse, lavere driftskostnader og redusert miljøpåvirkning. I denne prosessen har vi samarbeidet tett med ledende skipdesignfirmaer både i Norge og internasjonalt for å utvikle fremtidsrettede fartøy og løsninger.

Banebrytende innovasjon innen maritim teknologi

I 1993 var vi det første selskapet som planla og bygde en offshore service vessel (OSV) med diesel-elektrisk fremdriftssystem. Dette banebrytende steget førte til betydelig redusert drivstofforbruk under ulike operasjoner, samt vesentlig lavere miljøpåvirkning. Teknologien har siden blitt en industristandard.

For den norske Kystvakten utviklet vi et fartøy med hybrid fremdriftssystem, der LNG-elektrisk drift kombineres med muligheten for å aktivere en større dieselmotor direkte til hovedpropellen ved behov. Dette gir økt slepekraft, forbedret operasjonell ytelse og fleksibilitet, samtidig som driftskostnadene og energiforbruket reduseres. Bruken av LNG har også ført til betydelig lavere utslipp av NOx og SOx, og dermed redusert miljøpåvirkning.

Allerede i 1983 var vi først ute med å installere Azimut-thrustere i en OSV. Dette forbedret manøvreringsevnen dramatisk og bidro til redusert drivstofforbruk og miljøbelastning. I dag er denne løsningen en etablert bransjestandard.

Gjennom årene har vi introdusert en rekke større og mindre tekniske løsninger og innovasjoner som har bidratt til lavere drivstofforbruk, redusert vedlikeholdsbehov, lavere driftskostnader og forbedret ytelse for våre fartøy. Dette er resultatet av vår kontinuerlige satsing på effektivitet, bærekraft og teknologisk utvikling.

Bli bedre kjent med oss – og oppdag hvordan våre løsninger har satt nye standarder i maritim sektor.