STOPP ARBEID ordre skal anvendes dersom en situasjon oppstår på grunn av en utrygg handling, atferd, utelatelse eller ikke-handling, og dersom denne type situasjon hadde fått fortsette, potensielt kunne ha ført til en uheldig hendelse.
Enhver person, uavhengig av stilling, ansiennitet eller disiplin, har rett og plikt til å STOPPE ARBEIDET hvis det etter hans/hennes oppfatning, er en aktivitet som kan være en potensiell uheldig hendelse.
Ingen ansatte skal være beskyldt for unødvendig bruk av STOPP ARBEID ordre, selv om etterforskning viser at STOPP ARBEID ikke var nødvendig. Bestemmelsen om STOPP ARBEID må anvendes i god tro.
I forbindelse med STOPP ARBEID, så er timingen en kritisk faktor. Det bør ikke være noen forsinkelser i en avgjørelse om å avbryte arbeidet dersom behovet skulle oppstå.
Arbeid som har opphørt på grunn av STOPP ARBEID ordre, skal ikke gjenopptas før alle sikkerhetsmessige aspekter er fjernet til tilfredsstillelse av den ansatte som tok initiativet til å STOPPE ARBEIDET.